Character.AI introduceert “Stories”: Nieuwe interactieve verhaalfunctie na ban voor tieners
In een recente blogpost kondigt Character.AI de lancering aan van Stories, een nieuwe interactieve verhaalfunctie waarmee gebruikers avonturen kunnen creëren en delen met hun favoriete AI-personen. Het is een visuele, gestructureerde “choose-your-own-adventure” ervaring, bedoeld om creativiteit en verkenning te stimuleren, vooral onder jongere gebruikers, nu de toegang tot open-einde chat is ingetrokken voor minderjarigen.
Wat is “Stories”?
Interactieve fictie met AI-personages: gebruikers kiezen 2 à 3 karakters, selecteren een genre, en schrijven (of genereren) een basispremisse. Vervolgens ontvouwt het verhaal zich via een narratief waarin jij bij elke stap beslissingen neemt die het verloop van het verhaal bepalen.
Vertakkende paden en herhaalbaarheid: elke keuze kan leiden naar verschillende scènes en uitkomsten, zodat elke “run” van het verhaal uniek aanvoelt, en je meerdere keren kunt spelen om alternatieve routes en eindes te ontdekken.
Visuele en community-gericht: het verhaal is “visual-first”, met een focus op beelden en binnenkort mogelijk rijkere multimodale elementen. Gebruikers kunnen hun creaties delen op de Feed van het platform, waardoor verhalen gedeeld, besproken en verder verspreid kunnen worden.
Waarom de switch?
De lancering van Stories valt samen met een belangrijke beleidswijziging: gebruikers onder de 18 mogen niet langer meedoen aan open-eind chats met AI-personages.
De ingreep komt naar aanleiding van groeiende zorgen en rechtszaken over de negatieve impact van AI-chatbots op de geestelijke gezondheid van jongeren, waaronder claims dat bots hebben bijgedragen aan suïcides.
De nieuwe “Stories”-modus is bedoeld als een veiligere, begeleide alternatief, minder open-eind, meer structuur, en minder risico op problematische afhankelijkheid.
Hoe werkt het in de praktijk
Personages & Genre kiezen: Je selecteert twee tot drie AI-personages uit de bibliotheek van Character.AI en pickt een genre.
Premisse instellen: Je kunt zelf een startscenario schrijven of het door AI laten genereren.
Verhaal beleven met keuzes: Gedurende het verhaal krijg je vaak keuzes voorgeschoteld, elke beslissing stuurt het verhaal in een bepaalde richting.
Herbeleef & Deel: Je kunt het verhaal opnieuw beleven met andere keuzes om zo alternatieve paden te verkennen, en delen met vrienden via het platform.
Reacties en context
Volgens externe media voelt Stories soms als een visuele “anime-aflevering waarin je kunt kiezen wat er daarna gebeurt”.
De overstap wordt gezien als een “veiligheids-pivot”: open-eind chats worden geschrapt voor tieners, deels om juridische en ethische zorgen aan te pakken.
Terwijl sommigen de nieuwe aanpak als een teleurstelling ervaren, bots kunnen immers niet langer spontaan reageren, zien anderen in dat de beperking misschien nodig is: minder verslaving, meer controle.
Wat betekent dit voor de toekomst van AI-platforms?
Met Stories verlegt Character.AI de focus van “gedetailleerde, open chat” naar narratieve creativiteit, spel en verkenning. Dat past in een bredere trend waarin AI-platforms zich opnieuw positioneren: minder als emotionele bondgenoten, maar meer als interactieve entertainment-media.
Deze verschuiving toont ook hoe druk, van wetgevers, ouders en openbare opinie, AI-bedrijven dwingt om veiliger, bewust ontworpen vormen van interactie aan te bieden — zeker voor minderjarigen.

