Uber start met robotaxi-dienst in Dallas: concurrentie voor Waymo
Uber en Avride zijn gestart met een robotaxi-dienst in Dallas. Gebruikers van de Uber-app kunnen nu, zonder extra kosten, een rit krijgen in een autonome, volledig elektrische Hyundai Ioniq 5, allereerst mét een menselijke toezichthouder achter het stuur, later moet de dienst volledig zonder bestuurder kunnen opereren. Daarmee zet Uber een nieuwe stap in haar ambitie om de autonome mobiliteit op grote schaal uit te rollen, en positioneert ze zich expliciet naast concurrenten zoals Waymo.
Wat houdt de dienst in
De robotaxi-service beslaat een gebied van circa 9 vierkante mijl, met dekking van onder andere Downtown, Uptown, Turtle Creek en Deep Ellum.
Wanneer een gebruiker in Dallas een rit aanvraagt via UberX, Uber Comfort of Uber Comfort Electric, kan hij of zij standaard “gematched” worden met een robotaxi. De gebruiker krijgt dan een melding en kan kiezen: robotaxi of een traditionele rit met menselijke chauffeur.
Bij acceptatie ontgrendelt de gebruiker de auto via de app, net als bij een normale Uber-rit. Initiële ritten zijn met “on-board specialist” achter het stuur voor toezicht, maar de wagen is ontworpen om op termijn volledig autonoom te rijden.
Uber belooft dat de robotaxi’s aan dezelfde veiligheidscriteria voldoen als andere AV-wagens op het netwerk; ondersteuning blijft beschikbaar via de app bij nood.
Waarom dit belangrijk is en wat het betekent
Met deze stap toont Uber dat het serieus inzet op autonome mobiliteit naast menselijke chauffeurs, een zogenaamd “hybride netwerk” van AVs en chauffeurs. Volgens Uber is dat bedoeld om vervoer betaalbaarder, duurzamer en toegankelijker te maken.
Door gratis robotaxi-opties aan te bieden, zonder extra kosten, verlaagt Uber de drempel om AV-ritten te proberen. Dat kan leiden tot bredere acceptatie van autonome mobiliteit.
De keuze voor de all-electric Ioniq 5 benadrukt ook Uber’s streven naar verduurzaming van vervoer.
Strategisch is de lancering significant: Dallas is een grote stad, en dit markeert een duidelijke poging van Uber om marktaandeel te winnen in de race tegen concurrenten zoals Waymo.
Tegelijk is er voorzichtigheid: voorlopig rijdt nog een mens mee. Volledig autonoom rijden moet later komen, wat impliceert dat de technologie nog verder ontwikkeld en beproefd moet worden.
Hoe past dit in bredere robotaxi-strijd
Uber heeft al meerdere AV-samenwerkingen lopen, waaronder een grote recente deal met Lucid en Nuro: over zes jaar wil Uber 20.000+ Lucid-voertuigen met Nuro’s autonome technologie inzetten als robotaxi’s wereldwijd.
In sommige steden werkt Uber samen met Waymo om robotaxi’s via de Uber-app aan te bieden. Maar met deze nieuwe eigen AV-samenwerking via Avride in Dallas positioneert Uber zich ook als concurrent, niet enkel partner, van Waymo.

